Plan porodu czyli co z czym po co i dlaczego...


W 2011 roku wszedł w życie standard okołoporodowy. Ten dokument określa prawa rodzącej.
Tutaj znajdziesz całość zapisu standardu okołoporodowego, a tutaj jego najwazniejsze punkty.

Teraz zajmijmy się samym planem porodu. Dlaczego warto go napisać i co nam to daje. Co w nim ująć, a co pominąć. Mogłoby się wydawać, że jest to zupełnie zbędny dokument. Wiele kobiet nie pisze planu porodu z prostej przyczyny – jest nią strach przed tym jak zostanie odebrany przez położne i lekarzy. Dodatkowy stres w chwili porodu jest nam przecież zbędny. Planem porodu walczymy o swoje prawa, ale również o to jak będą wyglądały porody naszych córek za wiele lat.
Nie każda kobieta musi pojechać do porodu z planem. Jeśli czujesz obawy i dyskomfort związane z tym dokumentem nie rób nic wbrew sobie. Jednak warto napisać go dla samej siebie. Wtedy będziesz bardziej świadoma tego do czego masz prawo, czego pragniesz i jak chciałabyś by Twój poród wyglądał.


Zanim jednak zasiądziesz do pisania takiego planu usiądź i zastanów się co jest dla Ciebie ważne, jak sama sobie wyobrażasz swój poród? Co jest w stanie Ci pomóc przeżyć te chwile? W planie porodu warto ująć podstawowe zagadnienia dotyczące opieki nad Twoim dzieckiem, w końcu to matka bierze odpowiedzialność za to maleństwo na całe życie.

Pamiętaj jednak, że to Twój poród, Twoja magiczna chwila, a personel medyczny ma Ci w tym pomóc. Dziś z doświadczenia wiem, że nie wszystkie punkty mojego planu zostały wzięte pod uwagę. Jednak najważniejsze dla mnie było to, że wiedziałam, czego chcę. Byłam już w pewnym sensie świadoma porodu. Pisząc plan wykonałam pewnego rodzaju wizualizację, zastanowiłam się czy chcę mieć przyciemnione światło i intymną atmosferę, czy pomoże mi muzyka. Czy chcę ochronić swoje krocze, czy pragnę kontaktu skóra do skóry, itp. itd. 

Każda kobieta jest inna, dlatego nie sposób się tu rozwodzić nad tym co powinno się znaleźć w takim planie porodu. Każda kobieta oczekuje czegoś innego. Każda kobieta ma inne priorytety, dlatego nie znajdziecie tu gotowego przepisu na dobry plan porodu. Polecam zapoznanie się z głównymi punktami standardu okołoporodowego i zastanowienie się na czym Tobie zależy. 

Pamiętaj – w ciąży możesz być kilka razy, ale to maleństwo, z którym jesteś teraz w ciąży rodzisz tylko raz. Zadbaj o to, by było tak jak tego pragniesz. Nie zostawiaj przemyślenia i pisania planu porodu na ostatnią chwilę, bo jak dzidziuś będzie się bardzo spieszył z poznaniem świata to możesz nie zdążyć, tak jak niektóre z moich koleżanek :)


Mój plan porodu wyglądał tak:

Imię i nazwisko
Plan porodu
Szanowni Państwo,
wybrałam Wasz szpital na miejsce mojego porodu z przyczyn zarówno osobistych, jak i tych, że jest tu 
najlepiej wyposażony w sprzęt medyczny oddział porodowy i położniczy. 
Chciałabym, aby zostały uszanowane moje prośby, oczywiście, jeśli nie będzie przeciwko nim wyraźnych 
medycznych przeciwwskazań oraz jeśli w trakcie porodu nie zmieni się moje nastawienie do tego wydarzenia.
  • oczekuję i mam nadzieję, że nic tego nie zmieni, porodu naturalnego (chyba, że nastąpiłyby wyraźne wskazania do porodu poprzez cesarskie cięcie)
  • chcę by przez cały czas był przy mnie mąż 
  • chciałabym mieć możliwość ruchu, chodzenia, oraz użycia szpitalnego sprzętu takiego jak piłka, krzesło fotel, itp., oraz swobodnego korzystania z prysznica lub toalety zarówno w pierwszym, jak i drugim etapie porodu oraz przyjmowania przeze mnie dowolnych pozycji, również wertykalnych
  • chcę, aby dokonywanie oceny stanu mojego dziecka przez osłuchiwanie i oceny czynności serca było przeprowadzane co 15-30 minut. Nie chcę ciągłego monitorowania stanu dziecka za pomocą kardiotokografu, chyba że w medycznie uzasadnionych przypadkach
  • chciałabym uniknąć podawania kroplówek i leków przyspieszających poród, jeśli nie będzie ku temu wyraźnych wskazań medycznych
  • chciałabym, aby w mojej sali porodowej panował spokój i intymna atmosfera, światła aby były przygaszone
  • proszę, aby w mojej sali porodowej nie byli obecni niepotrzebni ludzie tacy jak praktykanci, studenci bez mojej zgody, wyrażam ewentualną zgodę na jednego bądź dwóch studentów, ale po wcześniejszym uzgodnieniu ze mną
  • przed podaniem oksytocyny proszę o możliwość wywołania porodu drogami naturalnymi, takimi jak stymulacja brodawek, chodzenie ...
  • jeśli chodzi o środki przeciwbólowe, to przed ich podaniem proszę mnie informować o przebiegu porodu i przewidywanym czasie jego zakończenia, co może zmienić moje nastawienie do tych środków -  chciałabym być jak najbardziej świadoma swojego porodu - proszę też o wyjaśnienie mi jakie są farmakologiczne i niefarmakologiczne metody uśmierzania bólu porodowego 
  • jeśli będzie konieczne cesarskie cięcie proszę o informację z jakiej ono jest przyczyny przed rozpoczęciem operacji
  • chciałabym uniknąć nacięcia krocza, chyba, że będzie to konieczne co prosiłabym, by zostało ocenione przez położną, i przed wykonaniem by mnie poinformowano o tym
Po porodzie:
  • Proszę umieścić dziecko na moim brzuchu zaraz po porodzie
  • chcę, by mój mąż miał możliwość przecięcia pępowiny, jednak dopiero wtedy, gdy przestanie ona pulsować
  • chcę trzymać moje dziecko po porodzie skóra przy skórze przez co najmniej 2 godziny, aby ustabilizować jego temperaturę ciała, oczywiście tylko wtedy jeśli stan mojego dziecka będzie na to pozwalał oraz gdy moje samopoczucie nie będzie budziło zastrzeżeń
  • jeśli nie będzie ku temu przeciwwskazań, proszę aby wstępna ocena stanu zdrowia mojego dziecka była dokonana na moim brzuchu
  • chciałabym spróbować urodzić łożysko naturalnie, bez podania oksytocyny
  • proszę o informowanie mnie o wszystkich podanych mojemu dziecku lekach i szczepieniach , przed ich aplikacją
  • proszę, aby moje dziecko zostało zbadane przez pediatrę lub neonatologa w mojej obecności lub obecności mojego męża
Karmienie
  • Proszę o kontakt z pielęgniarką laktacyjną, która pomoże mi nauczyć się prawidłowo karmić piersią
  •  Jeśli nie będzie to konieczne proszę o nie podawanie mojemu dziecku wody oraz glukozy, w zamian za to proszę pomóc mi wzbudzić laktację, jeśli miałabym z tym problem
  • chcę spróbować wychowywać moje dziecko bez smoczka, więc przed ewentualnym podaniem smoczka proszę o wcześniejszą konsultację ze mną

Alka


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz